fbpx

Het zou mij toch niet gebeuren?

En toch is het zover. Ik lig ongemakkelijk op het bed op een lichte herfstdag. Ik ben gestrand door rugpijn. Rugpijn en uitstraling die ik dagelijks behandel en coach bij andere mensen, met succes. Maar ik? Rugpijn? Nee!!! Ik ken toch alle tips & tricks om niet daardoor geveld te worden. En mocht het ooit zo ver komen, weet ik precies wat te doen. Dácht ik. Tot ik er last van kreeg, geen kant op kon, niets daartegen kon doen en niets van alle trics hielp. Daar sta je dan te kijken.

 

Leren vallen

Wel eens gehad? Rugpijn misschien ook wel, maar het gevoel dat je op het gebied waar je deskundig in bent, niet zomaar op je neus kunt vallen? En dan toch machteloos toekijken hoe het zonder dat je daar enige invloed op hebt, gewoon gebeurt? Afgelopen paar maanden zijn een leerschool geweest, zonder diploma. Leren om te vallen – zelfs daar zijn cursussen voor. Maar voor omgaan met tijdelijk ongemak niet, dat valt onder het kopje ‘that’s life, deal with it’. En hoewel ik de theorie van het proces van (tijdelijk) beperkt of ziek zijn en alle gedragsfases daarvan goed ken, én daarin mensen dagelijks coach, valt het me simpel gezegd tegen.

 

That’s life, deal with it.


We willen niet geholpen worden

In goedbedoelde belangstelling staan van mensen om me heen is iets waar je me geen plezier mee doet (herken je dat?). Ik denk regelmatig; “laat mij maar, dit los ik zelf wel op, komt wel goed.” Maar ondertussen krijg ik zorgelijke blikken en hoofdschudden als reactie op mijn eigenwijsheid en niet willen luisteren naar die goedbedoelde adviezen. Acceptatie van (tijdelijke) beperkingen, en het aanvaarden van hulp van anderen geeft het gevoel van kwetsbaar zijn. En schaamte. Dit kan ik toch zelf ook wel. Ik heb je hulp niet nodig. En dat is eigenlijk heel gek, want ik help anderen de hele tijd met van alles en nog wat, en doe dat oprecht, betrokken en vanuit mijn hart. Zelden heb ik me gerealiseerd dat hulp aanvaarden zo moeilijk kan zijn. We helpen elkaar graag, maar willen liefst zelf niet geholpen worden.

Niet je best doen

Het moment waarop je beseft dat je niet alles kan zoals je gewend bent, kan heel confronterend zijn. Soms is het stoppen met van alles te proberen verstandiger dan alle energie gebruiken om een oplossing te vinden. Ik hoor je al denken; wat heeft dit nu weer met mindfulness te maken? Niets en toch weer alles. Mindfulness kent houdingskwaliteiten die ons helpen tijdens het oefenen (mediteren), maar ook daarbuiten in het dagelijkse leven. Geduld heb ik nodig om niet te hard van stapel te lopen. Niet-streven helpt me om dit proces het proces te laten en het lichaam een kans te geven, in plaats van steeds streven naar sneller en beter. Me zelf niet-oordelen helpt me te realiseren wanneer ik aan mijn eigen verwachtingen niet lijk te voldoen en milder te zijn tegenover mezelf (en de goedbedoelende mensen om me heen). Vertrouwen hebben in het proces en dat het uiteindelijk goed komt, hoe lang het ook duurt. Aanvaarden en loslaten lijkt iets voor gevorderden, maar valt ook wel te leren. Deze kwaliteiten herinneren me dagelijks aan het feit dat niet alles te controleren is. Soms is niet je best doen de juiste keuze.

 

Groeien door stil te staan

Een wijze vriend gaf me gisteren een boodschap. Hij zei: “Alles wat je nu niet kunt doen en moet laten, kijk daarnaar; kun je daar iets mee? En datgene wat je normaal niet doet, en nu moet doen, kun je daar iets mee?” Klinkt heel cryptisch en eerst knikte ik onbegrijpend. Maar hoe meer ik er over nadenk, ontdek ik een diepere laag. Je zou ook kunnen zeggen dat toeval niet bestaat. Aan mij de taak om erachter te komen om welke reden ik nu een aantal dingen moet laten liggen. En waar in die ruimte op dit moment mijn uitdaging en verdere groei verborgen ligt. Wie weet is de rugpijn ook weg als ik daar een antwoord op heb gevonden… hoe dan ook, het komt wel goed.

Worstel jij ook (wel eens) met acceptatie, aanvaarding en loslaten? Ben je ongeduldig en kan je minder goed dingen laten zoals ze zijn? Mindfulness kan je daarin helpen door inzichten en andere perspectieven te ontwikkelen en door vaardigheden te leren. Hier kan je meer lezen over deze thema’s en wat mindfulness voor je kan betekenen, en natuurlijk ook vrijblijvend contact opnemen met mij om de mogelijkheden van mindfulness voor jou te bespreken.

GRATIS TRAINING SWITCH YOUR MIND 5 dagen met oefeningen, kennis en inzichten over stress.

Je hebt je succesvol ingeschreven!