fbpx

Ons hele leven wordt bepaald door doen. Willen doen, moeten doen, van plan zijn of vergeten te doen. Ons staande houden in de huidige maatschappij vereist dat we productief zijn, efficiënt en met de blik al op het volgende project. We hebben veel ballen in de lucht tegelijk, maar welke zijn de belangrijkste? We moeten dus kunnen kiezen, maar dat is voor velen een lastige klus. Het gevolg? We proberen het allemaal bij te houden, overal aanwezig te zijn (=bereikbaar) en de rest schrijven we op – op een lijstje voor later.


To do or not to do

Voor het eerste hoorde ik van van een ToDo-lijst toen ik in 2005 in Amersfoort mijn eerste vaste baan kreeg. Lijstjes maak ik al zolang ik kan schrijven, maar dat het een speciale naam had, wist ik niet. Iedereen van ons heeft to do-lijsten met concrete dingen erop die op korte termijn afgevinkt kunnen worden. Daarnaast hebben we natuurlijk ook wensen en plannen op iets langere termijn, iets waar we op broeden (een interne to do-lijst). Het is een voortdurende uitdaging om te balanceren tussen iets willen (doen) aan de ene kant, en niets willen missen aan de andere kant (iets durven laten). Goed nieuws! Als fysiotherapeut weet ik dat balans, zowel fysiek als mentaal, te trainen is.

Problemen oplossen

Praktische problemen praktisch oplossen, prima. Maar wat als we problemen hebben met onze gezondheid of we zitten niet goed in ons vel? Meestal hebben we de neiging om (ook) daar iets aan te willen doen. En soms kan het een praktische oplossing zijn zoals een ontspannende boswandeling, een medicijn of een oefening die je van de fysiotherapeut meekrijgt. Niets mis mee natuurlijk. Maar soms proberen we al onze problemen, inclusief mentale overbelasting, op te lossen met actie. Helaas kan dat niet altijd, we hebben iets anders nodig. Zijn met ons probleem, voelen wat er precies aan de hand is, en de intuïtie een kans geven om ons de weg te wijzen.

(Sch)apen

Wekelijks spreek ik veel mensen. Zij vertellen eens wat ze nog allemaal van plan zijn, moeten doen of nog afmaken – liefst vandaag nog. Ik vraag ze wel eens van wie ze dat moeten, en meestal kijken ze me schaapachtig aan en geven toe dat de moetjes en doetjes vanuit henzelf komen. Gedachten kunnen heel dwingend van aard zijn, en we praten onszelf vaak van alles en nog wat aan – en braaf die todo-lijsten blijven opstellen en afvinken. We geloven vaak onze gedachten blind en denken dat we die ook echt letterlijk moeten volgen…

We hebben ieder een stemmetje in ons hoofd, de MonkeyMind die hele dag aan het kwetteren en babbelen is. Gedachten kunnen vaak echte stoorzenders zijn, ze schieten alle kanten op. Door de herrie in ons hoofd kan je niet echt helder denken, je bent bang om iets te vergeten te doen dus je schrijft het op, en…. De rest raad je al. Herkenbaar?

Rupsje Nooitgenoeg

Van natuur ben ik zelf een Rupsje Nooitgenoeg. Ik krijg steeds leuke ideeën, ben leergierig, word makkelijk enthousiast en start nieuwe projecten. Als kind had ik vier hobby’s tegelijk en wilde graag nog een vijfde beginnen. Sinds mijn puberteit vertaalt dat zich vaak in, euhmmm, lijsten met dingen te doen. Heel handig maar ook best vermoeiend! Wat me echter helpt, is het dagelijkse meditatiemoment, gewoon er zijn en stoppen met al het doen. Nee, het gaat niet vanzelf, maar wel steeds makkelijker. In het begin was het een karwei om de knoop door te hakken, alles uit mijn handen laten vallen (ja, ook de mobiel) en mezelf op het kussentje te krijgen. Om vervolgens enkele minuten tot twintig minuutjes alleen te zitten. En de volgende dag weer. Achteraf gezien ben ik dankbaar aan de stem die door het gekwetter van de MonkeyMind wel gelukkig hoorbaar was: “Je wilt beginnen met mediteren? Dan moet je toch écht gaan zitten, anders wordt het niets.”

GRATIS TRAINING SWITCH YOUR MIND 5 dagen met oefeningen, kennis en inzichten over stress.

Je hebt je succesvol ingeschreven!